De beste keuze: Los toestel of telefoon met een abonnement? 

Nieuws

Wat is de beste keuze? Een los toestel of een telefoon met een abonnement erbij? Voor deze keuze staan gebruikers steeds vaker. Abonnementen worden duurder, maar ook losse toestellen worden duurder. In dit artikel willen wij je een beetje op weg helpen met deze keuze en jou verschillende afwegingen laten zien. Ook maken wij in dit artikel een complete berekening van de verschillende opties!


Los toestel kopen

Bij de aanschaf van een los toestel betaal je de telefoon direct af. Hierbij zit jouw telefoon niet verbonden aan een abonnement en is het toestel direct jouw eigendom. Gebruikers sluiten vaak een goedkoop Sim-only abonnement af, waarbij je dus enkel betaald voor je bel- en internet kosten. Dit scheelt tientallen euro’s ten opzichte van een telefoon met een abonnement.

 Voordelen van een los toestel:

  • Geen langdurig contract: Bij de aanschaf van een los toestel ben jij direct volledig eigenaar van de telefoon. Hierdoor zit je niet (met je telefoon) vast aan een contract van meestal 2 jaar, zoals bij een telefoonabonnement wel vaak het geval is. Je kunt dus snel wisselen van provider en altijd inspelen op interessante aanbiedingen. 
  • Lage maandlasten: Als je een losse telefoon hebt aangeschaft, dan hoef je enkel nog een goedkoop sim-only abonnement te nemen voor jouw bel- en internetkosten. Een gemiddeld sim-only abonnement kost je 10 euro per maand. 
  • Eigendom telefoon: Na de aanschaf van jouw losse toestel ben je direct eigenaar van jouw toestel. Hierdoor kun je jouw gebruikte telefoon verkopen of inruilen wanneer je wilt. 

 Nadelen van een los toestel:

  • Hoge eenmalige kosten: Het grootste nadeel van de aanschaf van een los toestel is dat je de aankoopkosten direct moet betalen. Je bent dus in 1 keer een vrij groot bedrag kwijt, afhankelijk van welk model je koopt. 
  • Geen spreiding van de kosten: Bij een telefoon met een abonnement spreidt je de kosten van jouw toestel, omdat je maandelijks een bedrag betaalt. 
  • Geen toestelverzekering: Bij een los toestel is het lastig om een toestelverzekering af te sluiten. Hierdoor komen reparaties aan jouw telefoon voor eigen rekening. 

Telefoon met abonnement

Veel providers bieden telefoons inclusief een abonnement aan. Hierbij koop je dus een telefoon en een abonnement voor bel- en internetkosten. Je betaalt daardoor maandelijks een bedrag voor al jouw telefoonkosten en betaalt hiermee jouw telefoon af. 

Voordelen van een telefoon met abonnement

  • Spreiding van de kosten: Door een telefoon met een abonnement te nemen betaal je de aanschafkosten van jouw telefoon maandelijks af over een periode van (meestal) 24 maanden. Dit is natuurlijk voordelig als je een dure telefoon wilt gebruiken, maar niet in 1 keer wilt (of kunt) betalen. 
  • Acties en kortingen: Providers spelen vaak in op de aanschaf van een telefoonabonnement, omdat dit een lucratieve deal is voor een provider. Je hebt immers een contract van 24 maanden en betaalt een hoog bedrag per maand. Hierdoor zijn er veel mooie aanbiedingen en kortingen, waarbij je bijvoorbeeld het eerste jaar minder betaalt voor jouw telefoonabonnement of waarbij je “gratis” een grotere databundel krijgt. 
  • Alles onder 1 dak: Je hebt jouw telefoon, bel- en data abonnement onder 1 dak. Hierdoor heb je slechts 1 afschrijving per maand en kun je alles direct regelen via 1 partij. 

Nadelen van een los toestel

  • Hoge maandlasten: Jouw telefoonkosten zit verwerkt in jouw telefoonabonnement, dat je maandelijks betaalt. Hierdoor ben je hoge maandelijkse lasten kwijt. Voor een telefoonabonnement met een iPhone 16 ben je gemiddeld toch meer dan 50 euro per maand kwijt. Als je een onbeperkte databundel wilt, dan loopt dit al gauw naar de 60 euro per maand. 
  • Langdurig contract: Je zit vaak vast aan een abonnement van 24 maanden. Ook als jouw telefoon kapot gaat, dan loopt het abonnement door. Bij veel schade moet je de reparatiekosten zelf betalen of je moet weer een dure verzekering bij jouw toestel nemen, waardoor je maandlasten nog hoger uitkomen. 
  • Rente en bijkomende kosten: Veel providers rekenen ook rente en bijkomende kosten voor de telefoon die jij bij jouw abonnement afneemt. Het toestel is in feite een lening. 
  • BKR registratie: Als jouw telefoon (bij jouw abonnement) een waarde heeft van meer dan 250 euro, dan krijg je standaard een registratie in jouw BKR. 


Berekening

Om de keuze tussen een los toestel of een telefoon met abonnement goed te kunnen maken, laten wij er een berekening op los. Immers iedere financiële situatie is anders, waardoor de afweging tussen beide keuzes niet eenduidig te plaatsen valt. 

Situatie 1 | Toestel van 599,- (nieuw) In dit geval kies je voor een Samsung Galaxy S23 – 128 GB met een aankoopprijs van 599,- voor het losse toestel en een abonnement met 15GB data en ongeveer 200 belminuten. 

Samsung Galaxy S23 Kosten toestel Maandelijkse kosten Totale kosten
(over 2 jaar)
Los toestel met sim only abonnement 599 euro 10 euro 839 euro 
Telefoon met abonnement 052 euro 1.188 euro 

Winnaar: Los toestel met sim only | Besparing van 349 euro

Situatie 2 | Toestel van 969,- (nieuw) In dit geval kies je voor een Apple iPhone 16 – 128 GB met een aankoopprijs van 969,- voor het losse toestel en een abonnement met 15GB data en ongeveer 200 belminuten. 

Apple iPhone 16 Kosten toestel Maandelijkse kosten Totale kosten
(over 2 jaar)
Los toestel met sim only abonnement 
969  euro 
10 euro 1209 euro 
Telefoon met abonnement 055 euro 1.320 euro 

Winnaar: Los toestel met sim only | Besparing van 111 euro 

Situatie 3 | Toestel van 1.479,- (nieuw) In dit geval kies je voor een Apple iPhone 16 Pro Max – 256 GB met een aankoopprijs van 1.479,- voor het losse toestel en een abonnement met 15GB data en ongeveer 200 belminuten. 

Apple iPhone 16 Pro Max Kosten toestel Maandelijkse kosten Totale kosten
(over 2 jaar)
Los toestel met sim only abonnement 
1479  euro 
10 euro 1.719 euro 
Telefoon met abonnement 315 euro64 euro 1.851 euro 

Winnaar: Los toestel met sim only | Besparing van 132 euro 

Conclusie

Over het algemeen komt het aanschaffen van een los toestel met een sim only abonnement veruit het goedkoopst uit. Als je hiervoor dus genoeg budget hebt, dan zouden wij dit aanbevelen. Zeker omdat je flexibel blijft en kunt wisselen van toestel en abonnement. Je hebt tevens geen BKR-registratie en hoge maandelijkse lasten. 

Extra: Om nog meer te besparen op de eenmalige aanschafkosten van jouw losse telefoon kun je ook een refurbished toestel aanschaffen (link: https://www.tweek.nl/producten/apple/refurbished-iphone/). Dit levert je minimaal 30% aan besparing op de aanschafprijs op! 

Extra 2: Voor de berekeningen in dit artikel hebben wij geen rekening gehouden met de inruilwaarde van jouw oude telefoon. Het levert jou echter het meeste op om jouw oude telefoon te verkopen aan een inkoopplatform voor direct geld op jouw bankrekening. Hier hebben wij ook een artikel over geschreven

check
Check jouw waarde

Zoek jouw apparaat en bekijk ons prijsvoorstel

local_shipping
Verzend gratis

Verpak jouw product goed en verzend deze gratis

money_bag
Direct uitbetaald

Na controle ontvang jij het afgesproken bedrag.

Nieuws

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, handige tips en tricks voor je iPhone, Samsung, Tablet, Smartwatches en al het overige nieuws op electronica gebied.

© 2024 We Buy Things | Privacy verklaring | Algemene voorwaarden

Over ons

Welkom bij We Buy Things, uw vertrouwde partner voor de verkoop van gebruikte artikelen. Ons bedrijf, opgericht in [Jaar], werd opgericht met de visie om een duurzame oplossing te bieden voor het hergebruik van producten. Ons team, bestaande uit gepassioneerde professionals, is toegewijd om u een eenvoudige, eerlijke en efficiënte manier te bieden om uw ongebruikte artikelen te verkopen. Wij geloven in het creëren van waarde voor zowel onze klanten als het milieu

X

Bedrijfsinformatie

Naam: [Bedrijfsnaam]
Opgericht: [Jaar]
Hoofdkantoor: [adres hoofdkantoor]
Missie: Duurzame consumptie bevorderen door een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk platform te bieden voor de verkoop van tweedehands goederen.

X

Hoe werkt het?

  • Beoordeel uw artikel: Selecteer het product dat u wilt verkopen en geef ons enkele details. Dit helpt ons om u een eerlijke inschatting van de waarde te geven.
  • Ontvang een offerte: Op basis van uw beschrijving doen wij u een concurrerende offerte.
  • Gratis verzenden: Als u ons aanbod accepteert, bieden wij u een gratis verzendoplossing. Stuur ons uw artikel zonder extra kosten.
  • Snelle betaling: Zodra we hebben ontvangen en bevestigd dat uw artikel overeenkomt met uw beschrijving, verwerken we uw betaling snel en veilig.
X

Verzenden

Wij maken verzending moeiteloos en kostenvrij. Gebruik de verzendlabeloplossing van ons om uw pakket af te geven bij een plaatselijk postkantoor of een van onze afleverlocaties. U kunt uw zending voor uw gemoedsrust volgen. Zodra uw pakket ons bereikt, wordt het snel verwerkt.

X

Verzekering

Verzekering inhoud.

X

Klantenservice

Heeft u vragen of heeft u hulp nodig? Ons klantenserviceteam staat klaar om u te helpen.
E-mail: [E-mailadres van de klantenservice]
Telefoon: [Telefoonnummer van de klantenservice]
Openingstijden: maandag tot en met vrijdag, 9.00 uur tot 17.00 uur
Ga voor snelle antwoorden ook naar de sectie Veelgestelde vragen (FAQ) op onze website.

X

Algemene voorwaarden

Plaats hier uw Algemene voorwaarden.

X

Privacy & Beleid

Plaats hier uw privacybeleid

X

Verwerkersovereenkomst

Plaats hier uw Verwerkersovereenkomst.

X

Impressum

Impressum inhoud.

X

Melding

Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.

X

Bezig

We zijn druk bezig je aanmelding te verwerken. Nog heel even geduld.

Even geduld - We zijn bezig om de order te verwerken.
X